My Profile

A simpla girl that try to distribute as much as she can to accomplish her family's dreams... smile always.. klik! klik!

Saturday, October 30, 2010

FALSAFAH PENDIDIKAN DIRI

Guru... Bukanlah Semudah Ungkapan

Allah telah memberi rezeki kepada saya untuk berada di dalam bidang yang saya tidak pernah terfikir mampu memikulnya. Tugas sebagai seorang guru bukanlah sesuatu yang ringan seperti yang terlihat pada zahirnya. kombinasi intelek, rohani, emosi dan jasmani harus bersarang utuh dalam diri seorang yang bergelar pendidik. Dugaan dan cabarannnya tidak hanya melibatkan kita sebagai individu tetapi merangkumi semua lapisan masyarakat.

Hadirnya seorang pendidik itu mencorak anak bangsa. Jika bengkok garisan yang dicorakkan maka bengkoklah generasi anak bangsa yang bakal lahir. Tetapi seandainya lurus, tulus dan mulus garisan yang dicorakkan, maka akan lahirlah generasi yang mampu berjuang demi agama, bangsa dan negara kelak. Pada dasarnya hati seorang pendidik itu haruslah suci dan ikhlas menabur ilmu kerana Allah. Hati seorang pendidik itu seharusnya penuh harapan untuk mencorak anak bangsa yang tetap utuh menegakkan agama dan negara walau di mana mereka berada.

InsyaAllah berbekalkan sedikit ilmu dan keyakinan yang ada.. saya akan terus melatih diri menjadi seorang yang mampu mendampingi anak-anak murid saya suatu hari nanti. Saya ingin mereka merasa selamat tatkala adanya saya sebagai guru yang mampu memberi pengetahuan, sebagai ibu yang memberi nasihat, sebagai kakak yang memberi teguran dan sebagai sahabat yang boleh berkongsi kedukaan. Ini adalah jalan terbaik yang Allah anugerahkan untuk diri saya. Moga Allah permudahkan segalan urusan dalam menempuhi hari-hari yang penuh dengan ranjau dugaan. Saya sentiasa mendoakan.Amin.

No comments:

Post a Comment